Zanim informacje o świadczonych w Twoim gabinecie usługach zaczną się rozchodzić pocztą pantoflową, sam musisz poinformować o nich świat. Przygotuj się jednak, że łatwo nie będzie. Podologia w Polsce jest dość nową dziedziną medycyny, o której istnieniu jeszcze nie wszyscy wiedzą.

Z artykułu dowiesz się:

  • na co zwraca uwagę pacjent w gabinecie podologicznym;
  • jak pozyskać nowych pacjentów do gabinetu podologicznego;
  • co zrobić, by nowo pozyskanych pacjentów zatrzymać na dłużej.

Rozpoczynając przygodę z podologią, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że trudno będzie Ci wypłynąć, a jeszcze trudniej utrzymać się na powierzchni. Nic nie przyjdzie samo. Chcąc osiągnąć sukces na rynku podologicznym, trzeba się bardzo postarać w szczególności, że niektórzy ludzie w Polsce w ogóle nie wiedzą o istnieniu zawodu podologa, a są i tacy, którzy, choć o nim słyszeli, to nie są w stanie powiedzieć, czym on się dokładnie zajmuje i jakie usługi świadczy.

Pacjent u podologa – na co zwraca uwagę?

By w ogóle móc świadczyć usługi podologiczne, musisz mieć do tego odpowiednie zaplecze. Nie da się ukryć, że profesjonalne wyposażenie gabinetu podologicznego swoje kosztuje, z czego zdaje sobie sprawę każdy, kto zetknął się z tematem.

Jeśli jednak chcesz związać się z podologią na lata, jednocześnie świadcząc usługi na światowym poziomie, musisz te koszty ponieść. Bądź pewien, że pacjent szybko zorientuje się, jeśli stan urządzeń i narzędzi do zabiegów podologicznych będzie daleki od idealnego.

Wygląd gabinetu podologicznego

Nie próbuj trafić w gust każdego, bo nigdy Ci się to nie uda. Postaraj się jednak, aby wystrój zarówno gabinetu podologicznego, jak i poczekalni był utrzymany w neutralnym tonie, tak aby każdy pacjent czuł się w tym pomieszczeniach dobrze.

Postaw na jasne kolory ścian, które powiększą optycznie wnętrze. Nie szalej z kolorami – mnogość kolorów może przytłaczać. Na ścianach powieś plakaty związane z prowadzoną działalnością, a w gablotach wyeksponuj produkty, które używasz do zabiegów podologicznych.

Zadbaj o szczegóły – przygotuj gazety, które pacjent będzie mógł poczytać, gdy przyjdzie mu czekać na swoją kolej. Ustaw też butlę z wodą, której spragnieni pacjenci będą mogli się napić.

Zarówno gazety, jak i woda, nie są dużym wydatkiem, a pozytywnie wpływają na obraz całego gabinetu. Pamiętaj, że gabinet podologicznym jest Twoją swego rodzaju wizytówką. Jego wygląd może mieć niebagatelny wpływ na to, czy nowy pacjent skorzysta ponownie z Twoich usług w przyszłości.

7 skutecznych sposobów na pozyskanie pacjentów do gabinetu podologicznego

Zanim zaczniesz zabiegać o nowych pacjentów, zdobądź wiedzę na temat swojej grupy docelowej. Zdobywanie pacjentów lokalnych wymaga informacji na temat średniego wieku pacjentów, ich miejsca zamieszkania czy płci. Pozwoli Ci to opracować działania, dzięki którym stale będziesz pozyskiwać nowych pacjentów.

– Przedstaw się

Skup się na świadomym budowaniu marki medycznej. Jeśli dopiero rozpoczynasz działalność, zapewne mało kto wie o istnieniu Twojego gabinetu. Postaraj się dotrzeć do pacjenta poprzez różnorodne kanały komunikacji.

Młodzi pacjenci szybko dowiedzą się o Twojej działalności z internetu, z kolei do ludzi w starszym wieku prędzej dotrzesz przy pomocy ulotki, plakatu czy ogłoszenia w lokalnej gazecie. Nie skupiaj się na jednej formie, gdyż obserwacje pokazują, że w dłuższej perspektywie nie przynosi to oczekiwanych rezultatów.

Przygotuj stronę internetową, na której znajdą się informacje dotyczące świadczonych w gabinecie usług medycznych oraz cennik wszystkich zabiegów. Zadbaj o wygodny interfejs oraz opublikuj kilka zdjęć, które będą stanowić swego rodzaju wabik na pacjentów.

– Doceń siłę social mediów

W social media tkwi bardzo duży potencjał. Zarówno systematycznie prowadzony fanpage na Facebooku, jak i aktualny profil na Instagramie pomaga podtrzymywać relację z pacjentem. Poprzez swoje profile możesz informować swoich pacjentów o zakupie nowego sprzętu, rozszerzeniu zakresu usług czy zmianie cennika.

Wraz z fanpage’em powinien iść blog. We wpisach publikowanych na blogu możesz przekazywać swoim pacjentom najważniejsze informacje dotyczące przeprowadzanych w gabinecie zabiegów, zasad prawidłowej pielęgnacji stóp czy środków pielęgnacji, jakich powinni na co dzień używać. Skuteczny fanpage na Facebooku pomoże wypromować blogowe wpisy i dotrzeć z nimi do jak największego grona osób.

– Przypominaj o wizycie

Jeśli udało Ci się pozyskać nowych pacjentów, oznacza to, że Twoje działania marketingowe są prowadzone poprawnie. Ale to, że pacjent umówił wizytę to dopiero połowa sukcesu. Zadbaj więc o to, by w ogóle na nią dotarł. Umawiając się na wizytę z dużym wyprzedzeniem, można zwyczajnie o niej zapomnieć. Wyślij pacjentowi smsa lub e-mail z informacją o zbliżającej się wizycie, najlepiej z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem.

– Skutecznie reklamuj

Nawet gdy pozyskasz stałe grono klientów, nie zapominaj o reklamie. Wyleczeni pacjenci odchodzą, a interes przecież musi stale się kręcić. Dlatego nie przestawaj rozdawać ulotek i aktualizować informacji o swojej działalności w sieci.

Niech reklama usług podologicznych zainteresuje odbiorcę na tyle, by chciał on z nich skorzystać nie tylko wtedy, gdy wystąpi się u niego problem ze stopami. W końcu lepiej zapobiegać niż leczyć, a przecież podolog udziela cennych rad i wskazówek, jak dbać o stopy na co dzień, by uniknąć przykrych dolegliwości w przyszłości.

– Zadbaj o pozytywną opinię

Dopiero co pozyskanych pacjentów musisz jeszcze w jakiś sposób zatrzymać, bo to, że odwiedzili Twój gabinet, wcale nie oznacza, że w przyszłości ponownie do niego wrócą. Oczywiście największy wpływ na opinie pacjentów ma jakość świadczonych usług, ale nie tylko. Pozostałe czynniki takie jak wygląd gabinetu, stan sprzętu i narzędzi, kompetencje podologa, a także zachowanie personelu mogą mieć mniejsze lub większe znaczenie dla pacjenta.

Poproś zadowolonych i stale powracających pacjentów o wystawienie opinii o Twoim gabinecie w mediach społecznościowych takich jak Facebook czy Google, czy na portalach branżowych takich jak znanylekarz.pl. Udostępnij również miejsce na swojej stronie internetowej, gdzie pacjent będzie mógł wystawić opinię na temat odbytej w Twoim gabinecie wizyty.

Internet to bogate źródło informacji, do którego trafiają ludzie w różnym wieku, poszukując dobrego specjalisty w bliskiej im okolicy. Opinie, na jakie natrafią, mogą zachęcić ich do umówienia wizyty lub wręcz przeciwnie, skłonić do znalezienia innego specjalisty. Staraj się zatem, by opinie o Twoich usługach były jak najlepsze.

– Zaoferuj zniżki za lojalność

Leczenie podologiczne w zależności od problemu może zacząć i skończyć się na pierwszej wizycie lub trwać miesiącami. W drugim przypadku pacjenci zmuszeni są systematycznie odwiedzać gabinet podologiczny, z czym wiążą się ogromne koszty.

W ramach zachęty zaproponuj swoim pacjentom możliwość założenia karty stałego klienta. Taka karta może upoważniać ich do zniżki na usługi podologiczne przy którejś z kolei wizycie lub zagwarantować drobny podarunek po odbyciu konkretnej liczby wizyt w gabinecie podologicznym.

– Przygotuj darmowe próbki

Każdy pacjent ucieszy się z darmowego podarunku, nawet jeśli będzie to tylko mały drobiazg. Pojawia się tylko pytanie, co można wręczać pacjentom, by nie naraziło to nas na zbyt duże koszty, a jednocześnie było dla pacjentów przydatne? Dobrym pomysłem na prezent dla pacjentów gabinetów podologicznych są próbki kosmetyków do pielęgnacji stóp. Założyć można, że osobie, która odwiedza podologa, zależy na zdrowiu stóp, więc maść lub krem do stóp z pewnością zostanie przez nią wykorzystana.

Jeśli gabinet oprócz usług podologicznych oferuje też sprzedaż środków do ich pielęgnacji, takie darmowe próbki mogą przełożyć się na zwiększenie zainteresowania ich zakupem. W końcu pacjent zyska możliwość wypróbowania kosmetyku, a istnieje przecież spora szansa, że przypadnie mu on do gustu.