Wielu absolwentów szkół kosmetycznych i podologicznych zastanawia się, czy lepiej pracować u siebie, czy dla kogoś. Jeśli i Tobie przemknęło przez myśl, by otworzyć gabinet i zacząć działalność na własny rachunek, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Poniżej znajdziesz rady i wskazówki, czym kierować się podczas podejmowania decyzji o otworzeniu własnego biznesu.

Z artykułu dowiesz się:

  • czy lepiej pracować dla siebie, czy mieć nad sobą zwierzchnika;
  • kiedy odejść do innego pracodawcy, a kiedy lepiej otworzyć własną działalność;
  • jak prowadzić gabinet, by każdy chciał u nas pracować.

Przyczyny pojawienia się chęci zmiany dotychczasowej pracy mogą być różne. Czasem to nasz charakter nie pozwala nam dłużej pracować w jednym miejscu, innym razem atmosfera w pracy i zespół sprawia, że czujemy się tam po prostu źle. Do wprowadzenia w swoim życiu zmian może zmotywować nas również chęć rozwoju, zdobywania nowych umiejętności i sprawdzenia się w roli szefa.

Jaka forma pracy jest lepsza – u kogoś czy u siebie?

Wszystko zależy tak naprawdę od nas samych. Każdy samodzielnie wyznacza sobie cele, jakie chce osiągnąć i ustawia poprzeczkę, którą chce pokonać. Postanowienia mogą dotyczyć najbliższych kilku miesięcy, a równie dobrze obejmować kilka lub kilkanaście najbliższych lat.

Niektórzy spełniają się w pracy dla kogoś, jeśli tylko pracodawca zapewnia im to, czego oczekują, np. możliwość rozwoju, wysokie zarobki i elastyczny czas pracy. Ale są i tacy, którzy pomimo dobrej posady, i tak chcą spróbować swoich sił jako właściciel gabinetu kosmetycznego lub podologicznego. I nie ma w tym nic złego – w końcu każdy powinien realizować się i spełniać zawodowo we właściwy dla siebie sposób.

Jednak to, czy nowa rola przypadnie nam do gustu, okaże się, dopiero gdy się w nią wcielimy. A zdania w kwestii tego, gdzie lepiej pracować: u kogoś czy u siebie, są podzielone.

Praca na etacie a własny biznes

Prowadzenie własnego gabinetu to ciężki kawałek chleba. Tego, ile obowiązków się z tym wiąże, dowiadujemy się dopiero po otworzeniu działalności. Wielu właścicieli podkreśla, że gdyby nie pomoc rodziny i bliskich, nie udałoby im się długo utrzymać w branży.

Pracując dla kogoś, często nie zwracamy uwagi, z iloma problemami musi zmierzyć się nasz pracodawca. Brak pacjentów, nielojalność pracownika, kradzieże narzędzi, psujący się sprzęt to tylko niektóre z nich. Właściciel gabinetu musi umieć znaleźć rozwiązanie każdego takiego problemu, które będzie dogodne zarówno dla niego, jak i dla pracownika.

Pracownikom nierzadko wydaje się też, że ich pracodawca zarabia krocie, a oni pracują za najniższą krajową. Ale nikt tak dobrze, jak właściciele gabinetów nie wie, z jakimi kosztami wiąże się ich prowadzenie.

Okazuje się więc, że ani właścicielom gabinetów, ani im pracownikom nie jest łatwo. Mówi się, że wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma. Powiedzenie to sprawdza się także i w tym przypadku.

Jak zacząć karierę w podologii/kosmetologii?

Jeśli podologia jest Twoją pasją, to nie musisz się niczego obawiać. Znajdź gabinet, w którym chciałbyś pracować i umów się na spotkanie z właścicielem. Zanim podpiszesz umowę o pracę, przedstaw mu swoje dotychczasowe osiągnięcia i plany na przyszłość.

Gdy zaczniesz pracę, wypełniaj wszystkie swoje obowiązki z należytą starannością. Miej oczy szeroko otwarte – obserwuj i ucz się od specjalistów, którzy mają większą wiedzę i doświadczenie od Ciebie. W miarę możliwości angażuj się w dodatkową działalność, a dobry pracodawca z pewnością to doceni.

Dbaj nie tylko o higienę i czystość w gabinecie, ale też o swoją prezencję. W końcu pacjenci gabinetów zwracają uwagę zarówno na gabinet, jak i świadczących usługi specjalistów. Schludny wygląd, stonowany makijaż i ładnie ułożone włosy to wizytówka dla Ciebie i dla gabinetu.

Oczywiście wygląd to nie wszystko. Stale podnoś swoje kwalifikacje i poszerzaj dotychczas zdobytą wiedzę.

Kiedy odejść i otworzyć własny gabinet?

Jeśli odpowiada Ci klimat w pracy, wysokość zarobków, wzajemne relacje z szefem i całym zespołem, jednocześnie czujesz, że jest to dokładnie to, czego szukałeś i spełniasz się w tym, co robisz, nie zmieniaj pracy.

Poszukaj nowego zatrudnienia, gdy oczekujesz od siebie czegoś więcej, szukasz nowych wyzwań lub chcesz sprawdzić się w nowej roli. Musisz jednak zdawać sobie sprawę z tego, że prowadzenie gabinetu to nie tylko wykonywanie zabiegów i zarządzanie pracownikami, ale też konieczność wniesienia sporego wkładu finansowego, organizacja miejsca pracy, zarządzanie marketingiem i księgowością. Jesteś na to gotowy?

Kiedy zmienić pracodawcę?

Czasem jest tak, że nie chcemy zmieniać stanowiska, a jedynie pracę. Powodem tego może być problem ze znalezieniem wspólnego języka z pracodawcą lub naganne relacje z resztą zespołu.

Nad zmianą miejsca pracy należy się zastanowić także wtedy, gdy w obecnej pracy panuje brud, nieporządek, nikt nie dba o higienę i bezpieczeństwo zarówno pacjentów, jak i pracowników. Pamiętaj, że gdy dojdzie do nieszczęścia, możesz być za nie współodpowiedzialny.

Zmiana pracodawcy jest wskazana również w sytuacji, gdy w dotychczasowym gabinecie nie możesz się realizować i czujesz, że stanąłeś w miejscu.

Jak dbać o pracowników, by nie chcieli zmieniać pracy?

Dobrym pracodawcom zależy na kompetentnych pracownikach, z którymi razem tworzą zgrany zespół. Stosuj się do poniższych rad, a ludzie chętnie będą z Tobą współpracować i nikt nawet nie pomyśli o zmianie pracy:

  • Oferuj godne wynagrodzenie, adekwatne do wykształcenia, doświadczenia i umiejętności. Doceniaj i wynagradzaj swoich pracowników.
  • Kieruj na szkolenia i praktyki. Masz zdolnych pracowników, którzy chłoną wiedzę jak gąbka? Dołóż wszelkich starań, by umożliwić im rozwój osobisty i zdobywanie doświadczenia.
  • Inwestuj w nowoczesny sprzęt i narzędzia. Dobrej jakości sprzęt w gabinecie to podstawa. To m.in. sprzęt podnosi rangę gabinetu i daje pracownikom możliwość rozwoju.
  • Zadbaj o wystrój gabinetu i poczekalni. Ładny wygląd gabinetu sprawi, że pacjenci chętniej będą przychodzić na zabiegi i polecać gabinet innym.
  • Wymagaj. Każdy pracownik musi zdawać sobie sprawę, kto tu rządzi. Twoje polecenia zawsze muszą zostać wykonane, zadbaj jednak o to, by nie brzmiały jak rozkazy. Dzięki konkretnej rozmowie i mądrym poleceniom wzbudzisz u pracowników respekt i szacunek.
  • Dbaj o marketing. Aby pracownicy mieli pracę, musisz stale przyciągać nowych klientów. Do reklamy wykorzystaj różne środki masowego przekazu, dzięki czemu trafisz do jak największego grona zainteresowanych Twoimi usługami osób.
  • Kontroluj. Ufaj swoim pracownikom, ale nie zapomnij o kontrolowaniu. Regularnie sprawdzaj wpływy na kasie, kontroluj stan sprzętu – lepiej dmuchać na zimne, niż później liczyć straty.
  • Daj szansę. Jeśli komuś podwinie się noga, a nie będzie to zbyt duże przewinienie, okaż wyrozumiałość i daj mu drugą szansę. W końcu każdy może mieć słabszy dzień w pracy i popełnić przez to jakiś błąd.
  • Świeć przykładem. To Ty jesteś na świeczniku – Twoi pracownicy cały czas patrzą Ci na ręce. Staraj się więc dawać im dobry przykład. Bądź takim szefem, jakiego sam chciałbyś mieć.
  • Organizuj czas pracy. Każdy musi dokładnie wiedzieć, co i kiedy ma zrobić. Nie ma nic gorszego niż chaos w pracy. Pamiętaj, że pacjenci nie lubią czekać na swoją kolej, a niezadowolony pacjent to negatywna opinia o gabinecie, która w mgnieniu oka rozejdzie się po okolicy.
  • Dbaj o rozwój firmy. Jeśli tylko masz wolne środki, inwestuj je, by stale podnosić rangę gabinetu.