Dobra komunikacja między pacjentem a podologiem jest podstawą udanej wizyty. Podolog w pewnym stopniu musi znać się na psychologii i umieć rozmawiać w języku pacjenta. Nierzadko to właśnie z rozmowy dowiaduje się, co stanowi problem i jaka jest jego przyczyna. To od rozmowy wszystko się zaczyna i to w dużej mierze od rozmowy zależy, czy pacjent będzie zadowolony z Twoich usług i czy poleci je innym.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak powinien wyglądać pierwszy kontakt z pacjentem;
  • jakie cechy powinien mieć dobry podolog;
  • jak powinna wyglądać wizyta u podologa;
  • jakie są techniki prowadzenia dialogu z pacjentem;
  • jak radzić sobie z nietypowymi pacjentami.

Nie wiesz, jak poprowadzić dialog z pacjentem, aby wzbudzić u niego zaufanie i uzyskać wszystkie niezbędne Ci informacje, nie stresując go przy tym? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. W dalszej części znajdziesz cenne rady i wskazówki dotyczące pierwszego kontaktu z pacjentami oraz techniki prowadzenia dialogu, które pomogą Ci zdiagnozować i skutecznie wyleczyć każdego pacjenta.

Pierwszy kontakt z pacjentem – o czym pamiętać?

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Postaraj się, aby pacjent nie pożałował, że oddał swoje stopy właśnie w Twoje ręce. Oto 8 kwestii, o których musisz pamiętać, aby pierwsza rozmowa z nowym pacjentem była owocna dla obu stron.

  • Pierwsza - Przywitaj się z pacjentem. Zrób to osobiście, łapiąc z pacjentem kontakt wzrokowy i podając mu dłoń, następnie zaproś go do gabinetu.
  • Druga - Zapoznaj się z informacjami z karty pacjenta. W razie wątpliwości zadaj dodatkowe pytanie, okaż szacunek i pokaż mu, że jego przypadek jest dla Ciebie ważny. Nie zapomnij o uśmiechu.
  • Trzecia - Wzbudź u pacjenta zaufanie. Rozmowa powinna odbywać się w cztery oczy. Nawet jeśli pacjent przyszedł na wizytę z osobą towarzyszącą, warto poprosić o taką rozmowę. Wyjątek stanowi dziecko, które musi wejść do gabinetu z rodzicem lub opiekunem. W sytuacji, gdy pacjent życzy sobie, by bliska mu osoba była obecna podczas rozmowy, wyraź na to zgodę.
  • Czwarta - Wysłuchaj, co pacjent ma do powiedzenia. Pozwól mu się swobodnie wypowiedzieć o swoim problemie, nie przerywając wypowiedzi i nie bagatelizując dolegliwości. Nie poganiaj nikogo, nawet jeśli za kilka minut planowo ma wejść do gabinetu kolejny pacjent. Najlepiej w przypadku pierwszych wizyt rezerwuj więcej czasu na wywiad.
  • Piąta - zapamiętaj lub zanotuj najważniejsze informacje.
  • Szósta - Okaż zainteresowanie wypowiedzią pacjenta. Zadaj kilka krótkich, rzeczowych pytań i poczekaj na odpowiedź.
  • Siódma - Mów w zrozumiały sposób. Nie używaj trudnych zwrotów i medycznych terminów, których mógłby nie zrozumieć lub zrozumieć opacznie.
  • Ósma - Nie poprawiaj pacjenta, nawet jeśli używa nieprawidłowych terminów pod warunkiem, że zrozumiałeś wszystko, co chciał Ci przekazać.

Jak powinna przebiegać wizyta u podologa?

By dowiedzieć się, jakie oczekiwania ma względem Ciebie pacjent, musisz na chwilę postawić się na jego miejscu. Wyobraź sobie, że to Ty przychodzisz na wizytę do obcej osoby z dość wstydliwym dla Ciebie problemem.

Dla Ciebie problemy natury podologicznej to codzienność, ale pamiętaj, że Twoi pacjenci w większości przypadków spotykają się z nimi po raz pierwszy. Trudno jest im o nich mówić, a wizyta w gabinecie podologicznym powoduje u nich duży stres. Dlatego wczuj się w sytuację swoich pacjentów i bądź dla nich wyrozumiały i okaż im szczere współczucie. Zapewnij, że wszystko będzie dobrze i przedstaw rozwiązanie problemu w zrozumiały sposób.

Staraj się nie dopuszczać do zbędnych dyskusji, które niewiele wnoszą do rozmowy. Skup się na dolegliwości i poprowadź rozmowę tak, aby to samo zrobił pacjent. Jeśli mimo wszystko zboczy on z tematu, nie kontynuuj go i zmień od razu, jak tylko pojawi się taka możliwość.

Podolog okiem pacjenta – jaki powinien być?

Co prawda podolog lekarzem nie jest, ale oczekuje się od niego dokładnie tych samych cech, co od lekarza. Zdaniem pacjentów dobry podolog powinien być:

  • Tolerancyjny;
  • Wyrozumiały;
  • Cierpliwy;
  • Spokojny;
  • Opanowany;
  • Wrażliwy.

Dodatkowo powinien umieć ukazać współczucie dla ludzkiego cierpienia – w końcu problemy w obrębie stóp nierzadko wiążą się z bólem i innymi dolegliwościami, które sprawiają silny dyskomfort i utrudniają chodzenie.

Techniki prowadzenia dialogu z pacjentem podczas wizyty u podologa

Kontaktowanie się z pacjentami wbrew pozorom wcale nie jest takie proste. Są jednak techniki, które możesz stosować w relacjach, aby mieć z nimi dobry kontakt podczas całego procesu leczenia.

– Jakie pytania powinno się zadawać pacjentom?

Przygotuj się do każdej rozmowy i każdego traktuj indywidualnie. Nie zadawaj rozbudowanych i ukierunkowanych pytań, pytaj, celując w problem, z jakim pacjent do Ciebie przyszedł. Najbardziej trafne pytania to:

  • Gdzie znajduje się miejsce dolegliwości?
  • Od kiedy powstała zmiana sprawia ból?
  • Jaką diagnozę postawił lekarz kierujący?
  • Czy stosowana już była jakaś terapia?
  • Kiedy ból się nasila?
  • Czy oprócz opisanego problemu jeszcze coś budzi niepokój?

– Wywiad z pacjentem – o tym musisz pamiętać!

Aby wywiad miał sens, zadawane podczas jego zbierania pytania muszą być przemyślane i trafne. Koniecznie zapytaj pacjenta o:

  • przebyte choroby;
  • szczepienia;
  • przebyte operacje;
  • metabolizm;
  • zapalenie wątroby typu B i C;
  • zakrzepicę;
  • zator;
  • boreliozę;
  • HIV.

Bez względu na to, czy w obrębie stóp pacjenta widoczne są zmiany, czy ich nie ma, zapytaj o choroby skórne. Pacjentom uskarżającym się na dolegliwości stóp zadaj pytanie o uszkodzenia kręgosłupa albo systemy nerwowego. Dowiedz się, czy dana osoba jest diabetykiem albo czy w jego najbliższej rodzinie są diabetycy.

Dodatkowo zweryfikuj takie kwestie jak:

  • Dieta;
  • styl życia;
  • palenie papierosów;
  • picie alkoholu;
  • aktywność ruchowa.

Nie zapomnij dowiedzieć się, w jakich butach na co dzień chodzi pacjent.

Nietypowy pacjent – jak sobie z nim poradzić?

Do gabinetu podologicznego trafiają różni pacjenci. Twoim zadaniem jest okazać pomoc każdemu, bez względu na okoliczności. Poniżej znajdziesz cenne wskazówki, jak powinna przebiegać wizyta, gdy odwiedzi Cię niestandardowy pacjent.

– Osoba starsza

Bądź przygotowany na to, że osoby starsze i schorowane mogą dużo narzekać. Z takimi pacjentami powinno się rozmawiać wolno i spokojnie. Propozycje leczenia ich problemu najlepiej przekazać im na kartce, gdyż pewne kwestie przekazane na wizycie mogą im umknąć. Najlepiej poprosić, by podczas wizyty osoby w podeszłym wieku była obecna bliska jej osoba, która dopilnuje, by pacjent stosował się do zaleceń.

– Pacjent z wadą wzroku

Innym typem pacjenta, który również może potrzebować podologicznej pomocy, jest osoba z wadą wzroku. Tacy pacjenci zwykle korzystają z pomocy osób trzecich. Jeśli jednak pacjent przyjdzie na wizytę bez opiekuna, wolno i ostrożnie pomóż mu wejść do gabinetu. Zaoferuj również pomoc w zdjęciu obuwia i skarpetek.

Gdy pojawi się konieczność wykonania zabiegu, komentuj wszystkie czynności, jakie będziesz po kolei wykonywać. Dzięki temu osoba będzie czuć się bezpiecznie i spokojnie.

– Pacjent z wadą słuchu

Tacy pacjenci nierzadko mają umiejętność czytania z ruchu warg, dlatego nie musisz obawiać się o brak komunikacji. Postaraj się wypowiadać bardzo wolno i wyraźnie – nie podnoś tonu, gdyż ta osoba i tak Cię nie usłyszy. Nie wykonuj nagłych, chaotycznych ruchów podczas rozmowy. Niewiele wniesie to do dyskusji, a może jedynie niepotrzebnie przestraszyć pacjenta.

– Dziecko

Praktycznie każde dziecko, które zgłasza się do podologa, odczuwa ból. Musisz brać pod uwagę, że maluch może mieć już negatywne doświadczenia związane z usuwaniem bólu. Dlatego wizyta w gabinecie podologicznym zwykle jest dla dziecka bardzo stresującym wydarzeniem.

Dziecko powinno wchodzić do gabinetu pod opieką rodzica lub opiekuna, który powinien być obecny również podczas zabiegu. Zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby maluch czuł się bezpieczenie i nie bał się tego, co go czeka.